Halfway there?

12 oktober 2016 - Melbourne, Australië

Hi there!

Na 3.5 maand in Australië is het eind van het semester op Deakin aangebroken. Ook al kijk ik er enorm naar uit om lekker te gaan reizen, is het tegelijkertijd heel jammer om zo’n leuke periode af te moeten sluiten.  De laatste weekjes zullen dan ook nog in het teken staan van veel leuke dingen doen. Afgelopen week was de ‘’study period’’. Vanaf deze week zijn de tentamens. Ik heb voor elk vak een tentamen. Dat is dus wel even anders dan die 2 tentamentjes op de VU. Gelukkig kan ik m'n cijfers een beetje compenseren met m'n assignments, waarvan ik na 9 (!) assignments vorige week ook de laatste heb ingeleverd.

Omdat het einde van het semester is aangebroken, werd er een paar weken terug een Farewell Booze Cruise georganiseerd voor alle internationals die allemaal 3.5 maand geleden all the way naar Australie zijn gekomen om deze ervaring met elkaar te delen.

booze cruisebooze cruise

booze cruisebooze cruise

De laatste feestjes op de campus komen er ook aan. Vorige week was na heel veel ‘’Super Thursdays’’ de laatste aangebroken.

Een aantal donderdagen terug was ‘’het’’ campusfeest van het jaar: Broball. Omdat dat hier zo’n groot ding is, huren meiden voor 100 dollar een jurk en laat iedereen hun haar en make up buiten de deur doen. Maar er waren ook mensen die het wel op de campus deden. En daarvoor kon ik lekker de hele middag de personal make up artist en hairdresser uithangen. Gelukkig was er ook nog tijd om er zelf leuk uit te zien. Bro ball was in het Etihad Stadium in Docklands. Er was 4 uur lang eten, champagne en muziek waarop we op onze hoge hakken op gingen dansen. Daarna warden de dansjes vervolgd bij de afterpaty. Thank God dat ik m’n laarsjes mee had en niet de rest van de avond op die hakken verder moest dansen (m’n voeten deden de volgende dag alsnog pijn!)

bro ballbro ball

bro ballbro ballbro ball

Om nog wat geld te verdienen voor m’n reisperiode heb ik ook 5 dagen gewerkt voor de Melbourne Paella Company op de Royal Melbourne Show. Dit was een evenement op een groot terrein, vol met attracties en food truck. Het was leuk werk en dankzij 20 dollar per uur, was het nog leuker ;)

melbourne paella

In Nederland zat ik al een tijdje te denken aan een piercing. Nu ik toch aan de andere kant van de wereld ben, besloot ik die ook maar gelijk te nemen. No worries jongens, geen tongpiercing. Maar een helixpiercing in m’n oor. Het was binnen 2 seconden klaar en gelukkig heb ik ook amper last van napijn.

piercing

Het Melbournse wisselvallige zorgt ook afentoe voor heerlijk zonnige dagen. Op een zonnige zaterdag ben ik met Taylor en Moene naar Brighton Beach geweest. Een heerlijk strand, met de typische strandhuisjes en een geweldig uitzicht op Melbourne in de verte. Na de strandwandeling lunchten we bij Too Many Chiefs. Steeds worden we weer verrast door de koffie in Melbourne.

brighton beachbrighton beachbrighton beach

coffee

Na een regenachtige dag afgelopen woensdag, kregen we een extra zonnige donderdag ervoor terug. 26 graden, wij wisten niet hoe snel we in onze bikini op het strand moesten gaan liggen.

st kilda

Naast dat Melbourne bekend staat om haar koffie, biedt het ook een reeks aan rooftopbarretjes, zoals Naked for Satan, met een geweldig uitzicht over de stad.

naked for satannaked for satan

Om even toerist in eigen stad uit te hangen besloten Jennifer en ik wat sightseeing door Melbourne te doen. Vooral de Australische klederdracht heeft ons veel lol gebracht die dag.

Als echte Aussies moesten we natuurlijk ook bij een Australisch gezin eten. Dat was wel wat anders dan die skere studenten maaltjes.

En natuurlijk zijn de ijsjes met nutella niet te vergeten. Oh jen, wat zijn we toch een goed  team hè.

cooks cottagegrafitti

sightseeingeten denise

ice cream

Twee weken terug was de AFL, Australian Footbal League, final. Dit is een heel groot ding voor Melbourne. Zelfs de vrijdag ervoor was een nationale vrije dag. Samen met Moene en Jennifer gingen we naar een rooftop om de game te kijken. De 2e helft keken we op Federation Square. Melbourne werd na 62 jaar weer kampioen. Er werd gejuicht, maar ik ben er van overtuigd dat het er in Nederland veel feestelijker aan toe zou gaan.

Het was ook weer tijd om op stap te gaan met een Heerhugowaarder, Marijn. Samen met Jennifer en Marijn ging ik uiteten bij een Thais restaurant. Vervolgens hadden we het top idee om nog even uit te gaan. Toen we om 3 uur thuis kwamen beseften we ons toch dat het niet zo’n slim idee was, aangezien om 6 uur de wekker ging. Gelukkig was het voor een goed doel; een tour naar Wilsons Promontory. Het uitzicht alleen al vanuit de bus was heel mooi. We stopten eerst bij de Tidal River. Vervolgens deden we een 6.8 km hike. En de top hebben we weer bereikt. Dit uitzicht was denk ik wel het mooiste uitzicht tot nu toe. Als laatst gingen we naar Squeaky Beach, een strand waarbij het zand piepten als je erop liep. Heel bijzonder.

wilsons promwilsons prom

wilsons promwilsons prom

De planning voor na de tentamens is bijna rond: de vakantie inluiden langs de Great Ocean Road. Vervolgens nog even terug naar Melbourne om van alles en iedereen afscheid te nemen. Dan vertrek ik samen met Marijn naar Sydney om daar 3 daagjes door te brengen. Vanaf Sydney zal ik verder reizen langs de oostkust naar Cairns. In december ga ik na 5 maanden m'n fam weer zien. Niet in Nederland, maar in Nieuw Zeeland. Om alles uit m’n reis te halen, daarna nog naar de westkust? We will see..

1. Remona:
    11 oktober 2016
    Leuk verhaal weer sjen!
    Dat van die klederdracht had ik niet meegekregen. Toch fijn dat ik nu weer helemaal op de hoogte ben. Wat zie je en beleef je toch een hoop daar.
    Dikke kus van mij
  2. Papa:
    12 oktober 2016
    Goed geschreven Manon, trots op je en alweer klaar met het studeren, nog even de laatste loodjes de tentamens. Geniet van de aankomende reizen die je gepland heb. Als alles volgens plan gaat zien we je op 5 december in New Zealand we kijken hier al naar uit. Liefs papa en mama
  3. Yvonne Swart:
    21 oktober 2016
    G'day there.....
    Quit an experiance Manon!!!
    Geweldig om het allemaal te lezen.
    Zo'n bijzonder land en bijzondere inwoners.
    Geniet er maar volop van dan genieten wij weer van je verhalen.
    Heel veel liefs hier van up above aan jou daar downunder.
    Xxxxxxx