East Coast & Great Ocean Road

17 december 2016 - Melbourne, Australië

G'day mates! How are you?

Hier gaat het nog steeds goed aan de andere kant van de wereld! Na 2 maanden heb ik eindelijk weer wat tijd om jullie op de hoogte te stellen van mijn avonturen hier down under.

Op 28 oktober was de tijd op de campus echt voorbij en kon het reizen gaan beginnen. Jennifer, Moene en Maxime gingen mee naar de stad om me uit te zwaaien. Samen met Marijn vertrok ik naar Sydney. We hadden een busreis van 12 uur voor de boeg. Aangezien we het grootste deel van de reis beide 2 stoelen hadden (en natuurlijk dankzij onze voorraad aan chocolade en chips) ging de reis aardig snel.

op reis op reis

We kwamen aan op het busstation en vertrokken met de trein naar Kings Cross, waar ons eerste hostel was. Wisten wij veel dat deze wijk bekend stond om haar stripsclubs en drugs.. We waren dan ook erg blij dat we met z’n tweeën waren. En toen kon het backpackersleven gaan beginnen; met 12 mensen op een kamer en uit je tas leven, ik moest er maar aan wennen..

De eerste dag gingen we naar de Harbour Bridge, het Opera House, de Royal Botincal Gardens en met de ferry naar Manly. Manly is een klein, superleuk strandplaatsje. ’s Avonds gingen Marijn en ik op stap met nog een Heerhugowaarder, Marlou Oudeman (ja dat kan 17000 km verderop!). We aten eerst een hapje in Marlou’s mooie appartement, vertrokken vervolgens naar de Darling Harbour. Dit is de haven van Sydney, een hele leuke plek om drankjes te doen. Daarna nog even het nachtleven in Sydney geproefd. De volgende dag bleek dat dit wel erg gezellig was.

sydneysydney

sydneysydney

sydney IMG_9280

Hoe brak we ook waren de volgende dag, we moesten en zouden de Bondi to Coogee beach walk doen. Allemaal prachtige strandjes, maar de wandeling duurde wel wat langer dan verwacht.. (vooral met onze katers natuurlijk) ’s Avonds gingen we naar de Harbour Bridge, zodat we dat ook nog met alle lichtjes hadden gezien.

bondi IMG_9393

sydney IMG_9324

De laatste dag samen met Marijn spendeerden we in de Blue Mountains. 2 uur met de trein en toen met een hop on-hop off bus. Het was prachtig weer; stralende blauwe lucht met zon, maar niet de warm. We stopten bij verschillende mooie lookouts: Katoomba Falls, echo point, Three Sisters, Leura Cascades en Gordon Falls. Zoveel bergen en bomen, ik keek m'n ogen uit.

blue mountains blue mountains

blue mountains  blue mountains

En toen was het tijd voor Marijn om te vertrekken. Best wel spannend dat ik nu echt helemaal alleen was. Maar als backpacker ben je eigenlijk nooit alleen.

ik sprak met Maud af ( die ik van de middelbare school ken), haar vrienden en Erica, een Zweeds meisje die ik ken van de campus. We gingen met de ferry naar Watsons Bay, een rustig maar prachtig strandje.

IMG_9475

De laatste dag in Sydney ging ik met Erica naar Haymarket, een bekende markt in Sydney. ’s Avonds ging ik met de nachtbus naar Byron Bay. De volgende dag kwam ik daar om 9 uur aan. Binnen een kwartiertje werd ik opgepikt door Jennifer en Thijs, die samen tourden voor een weekje in hun supercoole camper. Ik ging dus ook een dagje met hun mee. Lekker achterin op hun matrassen chillen met keiharde muziek aan. We zijn eerst naar het Ligthouse gelopen. In de middag zijn we naar een rivier, Tree Lake, en een waterval, Dalwood Falls, geweest met een ander Nederlands meisje en 3 Canadezen. We sloten de dag af in de bar/club van Byron Bay: De Woody’s.

byron bay byron bay

Na het eerste nachtje in Byron Bay was het tijd voor m’n eerste dagtour: de Nimbin tour. Ik ontmoette Milena in de bus, een Nederlands meisje waar ik de rest van de dag mee heb opgetrokken.  Nimbin is een hippie town, wat in het teken stond van drugs. Overal op straat werd gevraagd ‘’Do you want a cookie?’’ Milena en ik besloten dan ook snel dat we toch maar zo’n brownie moesten proberen. De bakkers, apotheken en winkels hadden allemaal wel een naam met ‘’Weed’’ of ‘’’Hemp’’. We lunchten ’s middags bij een prachtige rivier; the Rocky Creek. En op het eind van de dag gingen we naar een waterval.

byron bay byron bay

byron bay lake

Het kayakken met dolfijnen werd helaas omgezet naar kayakken in de Brunswick River. Ondanks dat we geen dolfijnen hebben gespot, was het een superleuke dag met heerlijk weer en een prachtig uitzicht.

byron bay

Op 6 november was het tijd voor de 2e bestemming van m’n East Coast tour: Surfer’s Paradise. Ik ontmoette een Duits meisje in de bus en een Duitse jongen in m'n kamer. Met z'n drieën gingen we ergens lunchen en Surfer's Paradise verkennen. 's Avonds vloeide de goon weer hevig en ging ik met 3 Duitser naar de Shooters; een leuke club in Surfer's Paradise.

surfers paradise

De 2e dag in Surfer's Paradise relaxte ik op het strand met de Duitsers en ging ik met één van hen naar het Sky Point: 380 meter hoge toren met een 360 graden uitzicht op de Gold Coast. 's Avonds kookte ik samen met de Duitsers ( de eerste en laatste keer koken tijdens m'n reis, oops..)

surfers paradise

Het was tijd voor de derde bestemming: Noosa. Maar wel met een tussenstop in Brisbane. Hier had ik 2 uur de tijd om te vertoeven. Natuurlijk moest ik gelijk naar de ‘’Brisbane’’ letters op de Southbank. Hier ontmoette ik een Duits meisje waarmee ik naar een foodmarket ging.

brisbane

In Noosa heb ik vooral met een aantal Duitse en Engelse meiden opgetrokken. Met 3 Duitse meisjes deed ik de coastal walk, een prachtig pad langs supermooie strandjes. In Noosa was er verder niet heel veel te doen,  maar toch hadden we gezellige avondjes met z'n allen in een leuke bar.

noosa noosa

Na Noosa ging ik naar Rainbow Beach. Vanuit Rainbow Beach ging ik met een 3 daagse camping tour naar Fraser Island. Dit was het leukste weekend van m'n trip. Met 4WD cars crossten we over het strand. Ik zat in een auto met 6 anderen. Heel gek dat je in 3 dagen tijd zulke goede vrienden kan worden. We zagen veel mooie plekken en reden heel wat kilometers over het strand met onze ‘’Fraser’’ muziek lijst keihard afgespeeld. We sliepen in tentjes op een camping, maakten ons eigen ontbijt/lunch/diner, waren omringd door 1000 vliegen (+aten noodles met vliegen: heerlijk nieuw recept), hadden geen service op onze telefoons en konden 4 minuten douchen; deze back to the basics issues maakten het weekend juist zo geweldig. ’s Avonds dronken we met alle groepen goon en dansten we op de tafels.

fraser island IMG_0048

rainbow beach

IMG_0010 IMG_0149

De mooiste plekjes van Fraser hier boven te zien: Lake McKenzie de Champagne Pools

Vervolgens vertrok ik gelijk voor m'n volgende tour naar Whitsundays. Op de Wings boot zeilden we met 25 mensen en een crew van 3 voor 3 dagen op de Whitsundays. Ook hier had ik weer een hele leuke groep die bestond uit allerlei nationaliteiten. We snorkelden een aantal keer. Dit was m'n eerste keer snorkelen, een geweldige ervaring. Een bijzonder plek waar we stopten was Whitehaven Beach, dit is wel het mooiste wat ik heb gezien. Helderblauw water en spierwit zand. De foto hieronder zegt genoeg. Sinds deze trip is de oceaan weer een GopPro rijker. Vol enthousiasme kwam ik het water uit en had al zin om de onderwaterfilmpjes aan de mede backpackers te showen. Ik dacht m’n GoPro wel even op het trappetje van de boot te kunnen leggen. Maar precies op dat moment kwam er een gigantische golf die hem mee nam. De crew probeerde ‘m nog op te duiken maar tevergeefs. Gelukkig was iedereen achteraf heel lief voor me. ’s Avonds toen ik voor op het dek zat kwam er een flinke windvlaag. Er vloog iets weg. Een jongen dacht dat het z’n iphone was. Maar nee, het was mijn trui. Ik dacht nu wel alle ellende te hebben gehad. Maar toen liet er ook nog iemand eten over me heen vallen en liet ik m’n telefoon in de prullenbak vallen. Oh, lucky day…

Gelukkig was de rest van de tijd op de boot wel erg leuk. We sliepen ook op de boot. Voordat ik naar bed ging had ik er niet echt vertrouwen in dat ik zou kunnen slapen. Maar werkelijk waar, het sliep heerlijk. Net of ik in een waterbedje lag.

whitsundayswhitsundays whitsundays

whitsundays IMG_0303

IMG_0312 IMG_0237

IMG_0204 whitsundays piramide

Na Whitsundays verbleef ik nog 2 nachtjes in Airlie Beach, een heel gezellig plaatsje. We hadden hier de Whitsunday afterparty, wat heel gezellig was. De dagen in Airlie Beach heb ik ook gespendeerd met mensen van m’n boot. Lekker samen gegeten en bij de lagoon gelegen.

airlie beach airlie beach

IMG_0566 airlie beach

Vanaf Airlie Beach ging ik naar Magnetic Island. Dat hostel was een paradijs (zie onderste foto). Het mooiste uitzicht wat ik kon krijgen vanuit m'n kamer. Samen met Rebecca ging ik naar de kaola sanctuary. Allerlei leuke dieren gezien en vastgehouden; van slangen tot kaola’s.

magnetic island magnetic island

magnetic island magnetic island magnetic island

IMG_0333

Na 3800 km vanaf Melbourne met de bus afgelegd te hebben kwam ik aan bij m’n laatste stop: Cairns. Hier was ik weer herenigd met Jennifer, dus ging gelijk gezellig uiteten met Jennifer en haar vader. De volgende dag had ik een dagtrip naar de Great Barrier Reef. Dit vond ik de leukste activiteit van m’n hele trip. Ik dacht dat 2 uur in het water spenderen veel was, maar ik was de volle tijd in het water te vinden. Zoveel grote, kleurrijke en indrukwekkende vissen gezien. Alleen al het koraal was prachtig. Ik heb met een onderwater wegwerpcamera foto’s gemaakt, dus die zal ik later nog op m’n blog plaatsen. ’s Avonds ging ik samen met Rebecca en haar 2 roommates uit in de leukste club van Cairns; de Woolsheds.

cairns met jen IMG_0498

great barrier reef great barrier reef

Helaas was dat de dag erna ook te merken.. Na 3 uurtjes slaap. Maar toch was ik weer klaar voor m’n alweer laatste dagtrip. Dit keer Cape Tribulation en Daintree Forest. We reden langs Port Douglas voor een korte stop om wat mensen op te pikken. We reden door naar een rivier. Daarna was het tijd voor een prachtig uitzichtspunt over Cape Tribulation. We hadden lunch (kangaroo burgers, jammie) op het strand. ’s Middags gingen we naar de Daintree Forest, waar we onwijs veel leerden over de dieren  & planten in het regenwoud. Op de terugweg plukten we tamirind en mango’s. Na een lange dag was het tijd voor sushi samen met Jennifer en haar vader. Daarna hadden we een leuke avond bij de bar van het hostel. Gratis champagne en 1+ 1 gratis, helemaal prima.

daintree forest cape tribulation cape tribulation daintree river

En toen moest ik uitchecken, wat het einde betekende van m’n oostkust reis. En ik haat het om afscheid te nemen van dingen. Van tevoren was ik zenuwachtig omdat ik helemaal alleen ging, maar dit is achteraf gezien de beste beslissing ooit. Ik heb onwijs veel geleerd en zoveel nieuwe mensen leren kennen.

Na een Italiaans dineertje vertrok ik met Jennifer naar het vliegveld. ’s Nachts vlogen we terug naar Melbourne en wat was het koud!!! We moesten een aantal uur wachten tot we onze camper mochten ophalen: de Mystery Machine.

DSCN1120

Links rijden, links schakelen, links over de rotonde rijden; dat was toch wel even wennen. Maar doordat je meerijdt met de rest van het verkeer was ik snel gewend.

De eerste dag gingen we naar Phillip Island. We stopten bij Cape Woolamai, de Pyramid Rocks en de Nobbies. Allemaal mooie plekken, maar het was erg winderig en koud. Daar moesten we wel erg aan wennen na het bloedhete Cairns. ’s Avonds gingen we pinguins kijken. Allemaal kleine pinguins die met zonsondergang uit het water kwamen en naar hun nest liepen; heel leuk om te zien.

DSCN0943 DSCN0949

De volgende dag reden we verder naar Mornington Peninsula. Overdag reden we weer langs mooie lookouts (Cape Schank) en ’s avonds gingen we naar de Peninsula Hotsprings: warme baden op de berg met een prachtig uitzicht.

DSCN1014 (2) DSCN1042

DSCN1048

De drie dagen opvolgend reden we de Great Ocean Road. Een prachtige bergachtige route van ongeveer 300 km langs strandjes en mooie uitzichtspunten. We zagen bijvoorbeeld de bekende Twaalf Apostelen, de London Bridge en Loch&Gorge. Ook stopten we in plaatsjes zoals Apollo Bay en Warmambool.

DSCN1062 DSCN1094

DSCN1083 DSCN1076

DSCN1280DSCN1173

We sloten onze roadtrip af in het prachtige national park de Grampians.

grampians grampians

We hebben ultiem gekampeerd in ons busje, wat soms wel wat minder leuk was dankzij de koude nachten. Maar gelukkig kregen we er veel moois en veel lol voor terug.

Deze 5 weken langs de oost kust en de Great Ocean Road zijn enorm snel gegaan. Momenteel ben ik alweer 12 dagen in Nieuw Zeeland. De verhalen over NZ volgen snel!